Compromís per Paiporta presenta un recurs de reposició contra l’autorització dels bous al carrer per ser contrària a Dret i trencar un acord municipal en vigor

El Grup Municipal Compromís per Paiporta ha presentat aquest divendres un recurs de reposició contra la decisió unilateral i no pactada de l’alcaldessa del PSPV-PSOE, Maribel Albalat, de tornar a donar permís per a la realització de bous al carrer quatre anys després que les autoritzacions quedaren en suspens per la tràgica mort d’un jove, al mes de juny de 2018.

En el recurs, el portaveu del Grup Municipal Compromís, Pep Val conclou que la resolució de l’alcaldessa «és contrària a Dret, trenca un acord polític, vulnera un acord municipal en vigor, és fosca, ambigua, desproporcionada i posa en risc la seguretat ciutadana, a més d’atemptar contra actes propis de l’alcaldessa sense cap tipus de motivació».

 

L’objectiu, segons ha explicat Val, que ha presentat el recurs per registre d’entrada acompanyat de les regidores i regidors del Grup Municipal Compromís, «és frenar la concessió del permís, donar una eixida legal a la delicada situació en la qual s’ha col·locat l’alcaldessa i ens ha situat a tots com a equip de govern; d’acord amb el recurs, es pot frenar la tornada de la tortura, es pot restablir i rellançar l’acord de govern amb Compromís i, sobretot, es pot garantir la seguretat de les paiportines i els paiportins, especialment, dels més joves. Crec que moltes mares i pares dormirien més tranquils si l’alcaldessa atén a aquest recurs».

 

L’Ajuntament té un termini de 30 dies per a donar resposta a l’escrit, que suposa l’últim pas de la via administrativa per a frenar la tornada de la tortura animal als carrers de Paiporta.

 

El recurs posa de manifest algunes de les contradiccions i les decisions de dubtosa legalitat en què ha incorregut l’alcaldessa en atorgar el permís, un «acte de mala fe política» en suposar «una vulneració de l’acord de la Junta de Govern Local adoptat per unanimitat que suspenia de forma indefinida» aquests suposats espectacles des de 2018, Junta de Govern Local en la qual estava present la pròpia Maribel Albalat. Aquest acord no ha sigut anul·lat i no es pot entendre com a derogat de manera tàcita.

 

A més, l’autorització concedida a la penya taurina no és ajustada a Dret per la seua indefinició i ambigüitat, i suposa un xec en blanc al pecar d’arbitrarietat, ja que no compleix els requisits legals preceptius quant a l’establiment d’horaris, delimitació de l’espai o les característiques de l’esdeveniment.

 

En l’aspecte legal, també cal ressenyar que la decisió de Maribel Albalat s’ha botat el procediment establert per llei al no publicar-se la revocació de competències de la Junta de Govern Local en el Butlletí Oficial de l’Estat, la Comunitat Autònoma o la Província, tal com estableix l’article 9.3 de la Llei 40-2015. L’acte va contra el deure de publicitat, genera foscor i, per si sol, és tributari del vici de nul·litat de ple dret.

 

En l’aspecte de la normativa del sector, tampoc compleix el procediment administratiu establert per la llei autonòmica, i suposa una vulneració especialment greu, ja que ni tan sols obra a l’expedient de l’Ajuntament una declaració responsable del sol·licitant, és a dir, de la penya taurina, el que trasllada tot el risc i la responsabilitat al consistori en cas d’accident.

Recordem que l’aforament previst és superior a 500 persones i, a més, hi ha una especial situació de risc real i concret. Cal assenyalar que, segons les memòries publicades per la Generalitat Valenciana, en el període 2016-2021 s’han produït 17 morts i 4.578 ferits per la celebració de bous al carrer al País Valencià.

 

Els motius per a recórrer el ‘decretazo’ de l’alcaldessa i revertir aquest acte administratiu són diversos, i el recurs presentat per Compromís també subratlla que va en contra de la doctrina dels actes propis de l’alcaldessa, ja que la pròpia Maribel Albalat formava part de la Junta de Govern Local que va suspendre la concessió d’aquests permisos, i no indica cap motiu per a trencar aquell acord, ni explica per què una persona representant de tot un municipi, per més que siga l’alcaldessa, ha desposseït de manera antidemocràtica de competències a la Junta de Govern Local. L’article 35 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, indica que hi ha actes administratius que han de ser obligatòriament motivats, entre els quals es troba aquest, perquè s’ha separat del criteri seguit en actuacions precedents.

 

«Res no ha canviat des de l’adopció de la decisió de la suspensió indefinida, res que justifique tornar enrere i posar en risc la salut i la vida dels veïns i veïnes de Paiporta i dels assistents a aquesta activitat. La motivació és garantia contra l’arbitrarietat i permet a l’administrat qüestionar aquesta activitat conforme li permeten les lleis i el dret», conclou el recurs.