Explosió agrícola, de l´horta a la taula

Diversos municipis de l’Horta impulsen mercats de Km 0 per a acostar els productes locals als veïns i veïnes. Els agricultors també s’animen a vendre, com antany, els seus productes a la porta de casa.

Diuen que al final tot torna. La moda, les actituds, la roba, les ulleres i les rutines, la manera de cuidar-se i de vendre. Ara vivim el dia a dia de manera estressant, ràpida, digital i tecnològica, no obstant això, abans, quan la vida semblava més lenta, es podia observar en les voreres dels carrers dels municipis de l´Horta, calaixos amb productes.

Ara, gràcies la venda de productes directes, mercats coneguts com a quilòmetre, aqueixos productes tornen a eixir al carrer com els de tota la vida, els que venia el “tio Carchofero” a la seua porta de casa fa més de 30 anys i a ningú estranyava. Xicotets mercats propis, on els veïns, que tenien camps, acostaven als altres la seua venda directa.

Això, d’alguna manera hui ho tenim, això sí amb un lleuger canvi de cara. S’han creat des de fa anys, i segueix en augment, mercats especialitzats en productes de venda directa, artesanals, de km0 o d’agricultura. De fet, fins i tot la mateixa València capital ha provat amb ells en la seua plaça.

Per ací, per la zona de l´Horta, i amb un lleuger passeig es poden veure de nou calaixos a les portes amb la venda directa de taronges, mandarines, o creïlles entre altres. I els veïns, compren. Saben que aqueix sabor serà més autèntic. I això, entre altres coses, és el que ha impulsat aquest tipus de venda. La qualitat amb el preu i la seua proximitat.

Alguns municipis com ara Alboraia, Meliana o Godella han sigut pioners a agrupar agricultors amb aquesta necessitat de venda, i ha funcionat. La gent va, passeja i compra. Per exemple, centrant-nos en Godella aquest mercat de proximitat d’una vegada a la setmana ha fet que s’efectuen al seu al voltant  centenars d’activitats per a majors i joves relacionats sempre amb el patrimoni hortícola (jocs, menjars o tallers).També han incorporat música en viu o jornades tranquil·les per a conéixer els productes de l´horta i la seua importància.

Per altra part, l’ajuntament de Meliana va crear fa anys la seua pròpia marca genuïna de producte local i el seu propi mercat de proximitat en el 2017 i ara està immers en la celebració de la seua VI edició de ‘Menja’t Meliana’, una iniciativa que conjuga els productes locals i una agricultura viva i pròxima amb l’elaboració de plats i receptes per a provar. A això s’ha unit, a més, enguany el mercat de la terra on sis agricultors venen les seues hortalisses de temporada recollides en el mateix matí.

També podem destacar els municipis d’Almàssera o Alboraia que de manera puntual realitzen aquest tipus de venda directa i a més Alboraia ha llançat la campanya «t’esperem» també per a potenciar el comerç de proximitat.

I és que qualsevol activitat agrícola de venda que es promoga posa en alça dos valors importants: a l’amor per la terra i la creació de llocs de treball, a part de la difusió i coneixement de l´horta que, amablement, ens mostra segons temporada, els productes que hem de consumir.

26