Les línies de rodalia han perdut un 36% de viatgers en el últims anys

Agafar un tren de la línia de Rodalia en la Comunitat Valenciana, es converteix diàriament en tota una odissea per als seus usuaris. Retards, cancel·lacions, preus elevats, són alguns dels problemes als quals s’han d’enfrontar cada dia els viatgers. Tots aquests inconvenients fan que l’usuari deixe de confiar en el servei i opte per altres opcions. I això, succeeix en un segle en el qual s’aposta per fomentar la mobilitat sostenible i cuidar el nostre medi ambient. Però l’usuari ha de continuar amb les seues obligacions i buscar el millor servei, i així sembla que està fent, tal com revelen les dades que fa uns dies el president de la Generalitat, Ximo Puig, va comunicar: ja que en els últims anys s’han perdut un 36% de viatgers.

Aquesta situació que pateix la mobilitat del transport ferroviari en la Comunitat, afecta a molts municipis de l’Horta Sud i l’Horta Nord, que malgrat estar dins de l’àrea metropolitana de la ciutat de València, tenen com a única opció de transport públic prendre un tren de Rodalia per a viatjar a la capital. Usuaris que han de treballar, estudiar, anar de compres o fins i tot anar al metge.

 

Robatori de cable a Massalfassar

Fa un mes va haver-hi un fet que va agreujar més si cap el problema de la línia de Rodalia. El robatori d’un quilòmetre de cable de la catenària a Massalfassar i com a conseqüència l’incendi de l’estació, va obligar a Renfe a redissenyar de manera provisional el servei entre València i Castelló, tant en els Rodalia com els trens de Mitjana i Llarga Distància que comuniquen la Comunitat Valenciana amb Catalunya i al recorregut en AVE entre Madrid i la capital de la Plana. L’oferta de trens de Rodalia entre totes dues ciutats s’ha vist perjudicada: actualment circulen 50 trens, la qual cosa suposa el 66% dels serveis habituals.

En aquest moment, els tècnics d’Adif continuen reparant els danys ocasionats per aquest acte delictiu i en les estacions de Massalfassar i Roca-Cuíper, a Meliana, els trens no paren, per la qual cosa un servei d’autobús desplaça als usuaris fins a les estacions d’Albuixech i El Puig per a enllaçar amb els seus trens.

Respecte a les conseqüències, l’alcalde de Meliana, Josep Riera, ha lamentat com un acte vandàlic a ocasionat un perjudici tan gran que s’allargarà mesos, “a més en un línia en la qual ja teníem problemes i aquesta situació afegida complica encara més les coses”.

 

Pla de xoc del ministeri

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, va anunciar en una reunió amb Puig un pla de xoc contra el caos ferroviari i la recuperació al juny de les freqüències dels trens anteriors a la pandèmia.

Els abonaments de Rodalia en el nucli de València rebaixaran el seu preu un 35% aquest trimestre com a compensació per l’estat del servei, amb efectes retroactius des d’1 de gener passat. S’incrementaran els autobusos complementaris per a garantir els desplaçaments en cas que fora necessari. Les freqüències prepandèmia dels trens es recuperaran de manera progressiva fins al mes de juny i el 90% dels viatges afectades pel succés en el centre de transformació de Massalfassar tornaran abans de final de mes. Aquestes són algunes de les mitjanes anunciades per la ministra. Es va comprometre també a augmentar la nòmina de maquinistes, però sense concretar el número ni els terminis.

 

Reunió

A més, es posarà en marxa l’operació Sentinella Rodalia, que suposarà que el Ministeri, Generalitat, Renfe i Adif mantindran una reunió tècnica de seguiment setmanal d’implementació d’aquestes mesures. S’ha contractat 60 persones “informadores” en les estacions amb l’objectiu de millorar el sistema. Quant a la informació en mitjans i xarxes, a partir de l’1 de febrer s’oferirà un servei de “cabina de radi” en ràdios locals, especialment en hora punta. Igualment, el 28 de febrer es crearà un compte d’Avisos sota subscripció en Twitter, que proporcionarà informació sobre incidències en les línies i períodes horaris que estimen oportú).

 

Disculpes per la situació

En la seua intervenció, Raquel Sánchez va demanar disculpes per la situació del servei i va subratllar que des del Ministeri s’ha realitzat un “profund diagnòstic de la situació actual per a conéixer aquest descens de qualitat en la Rodalia de València”.

La ministra, va acusar que aquest és un problema heretat del govern del PP, va anunciar una inversió de 800 milions d’euros i va manifestar que les converses amb la Generalitat Valenciana, que ha sol·licitat la transferència de la gestió de Rodalia, continuen obertes.

Sobre el problema de la falta de personal en algunes àrees en les últimes setmanes, la ministra va apuntar que el ministeri “està treballant en un gran procés per a incorporar 5.500 nous maquinistes a tota la xarxa”.

Algunes plataformes d’usuaris com Indignats amb Renfe i Usuàries del Tren Valencià asseguren estar “decebuts” amb el pla de xoc presentat per la ministra.

Per part seua, Cs i el PP,  no estan gens satisfets i són crítics amb les mesures de la ministra, “que consideren que no soluciona la problemàtica”.

 

Problemes històrics

Mentres que Puig va assenyalar que el pla presentat suposa un “punt d’inflexió” per a la millora de la Rodalia, i va incidir en la necessitat d’actuar amb mesures estructurals davant l’estat de la xarxa.

Va abundar en què la Rodalia emmalalteixen de “problemes històrics”, però que aquesta circumstància no ha de servir d’excusa per a escometre canvis urgents, que passen no sols per recuperar els nivells de freqüència previs a la pandèmia, sinó per millorar-los