Manises denuncia que porta més d’un any esperant per a reunir-se amb AENA

L’Ajuntament de Manises denuncia que porta més d’un any esperant per a reunir-se amb AENA (Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea), propietari de l’aeroport de Manises, per a tractar diferents assumptes relacionats amb els perjudicis mediambientals, territorials i per a la salut i el benestar de la ciutadania a causa de l’augment del número de vols, així com per a reclamar un pla de responsabilitat social corporativa actualitzat que revertisca en beneficis per a la zona més perjudicada per les externalitats generades per l’aeroport i que millore la seguretat de les instal·lacions aeroportuàries.

A més, l’Ajuntament de Manises recrimina a la Direcció General d’Aviació Civil que no haja contestat encara les seues esmenes al Pla d’Acció Associat al Mapa Estratègic de Soroll (Fase IV) de l’aeroport de Manises, presentades al mes de juliol de 2024, entre les quals es demanava eliminar la font de soroll, és a dir, traslladar l’aeroport, o paralitzar qualsevol inversió o actuació en la base aeroportuària perquè no augmente el nombre de vols ni el soroll. També se sol·licitava tancar l’aeroport de Manises entre les 23 i les 7 hores per a restringir les operacions nocturnes i delimitar-lo amb una barrera acústica.

En les esmenes presentades, l’equip de govern municipal demanava a AENA que no interferisca en la planificació i gestió del sòl respectant així la legislació superior i que indemnitze directament i de manera anual la ciutat de Manises amb compensacions econòmiques. També s’exigeix corregir la categoria cadastral de l’aeroport de 2ª a 1ª, a més de pal·liar les molèsties ja generades mitjançant la insonorització i la climatització dels habitatges.

Per això, l’equip de govern de l’Ajuntament de Manises sol·licita a AENA que considere els perjudicis que provoca la seua activitat en el municipi i que millore la seguretat amb la instal·lació d’abalisament de la zona de contacte amb senyals lluminosos, com ja tenen altres aeroports com el de Màlaga o el de Palma, i mitjançant altres inversions que beneficien la ciutadania manisera, almenys de manera provisional fins que es trobe una alternativa, com ara la intensificació del proveïment de pantalles acústiques o la creació del bosc urbà. Paral·lelament, s’ha sol·licitat una reunió amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i s’està a la espera de concretar-la.

Per altra banda, el consistori maniser també demanarà una revisió de la valoració cadastral de l’aeroport de Manises, com a bé immoble de característiques especials que és, el qual està classificat actualment en segona categoria, tot i suportar un gran trànsit d’avions, fins i tot amb expedicions transoceàniques com la de Montreal (el Canadà), que li permet ubicar-se en categories superiors.

AENA va obtindre un benefici net rècord de 1.934 milions d’euros l’any 2024, tal com va anunciar el passat mes de febrer en un comunicat. En concret, segons l’empresa mateix, l’aeroport de Manises va anotar el seu tercer mes rècord de l’any 2024 amb 966.311 passatgers registrats al març abans de la campanya de Setmana Santa, un xifra que representa un 17,2% més de viatgers que al mateix mes de l’any passat.