Nova publicació del nostre col·laborador Albert Ferrer

Albert Ferrer, professor de la Universitat de València i columnista en aquest periòdic, està a punt de traure a la llum el seu darrer llibre, Subtileses renaixentistes valencianes a colp d’ull, Ulleye, Xàtiva, 2022. Una obra excel·lentment editada que recull 19 articles publicats entre 2017 i 2020 en el dominical cultural Temas de Domingo del Diario El Centro (Talca, Xile) i El Meridiano L’Horta, entre 2020-2021.

El nou treball naix de la versemblança temàtica que presenten aquests 19 escrits, redactats en els últims 5 anys. Una mena de fil argumental que l’autor ha confeccionat en aquesta ocasió per a oferir al lector encuriosit i desficiós una lectura diàfana, atractiva i molt ben il·lustrada, amb vora d’un centenar d’il·lustracions a color, d’algunes de les principals fites del renaixement valencià. Un període enlluernador però contradictori en què destacà sobre manera Joan de Joanes, pintor pel que Ferrer sent una especial atracció que l’ha dut a revisar la seua empremta en la pintura casolana i redimensionar la seua producció en sobreposar-la a la dels seus seguidors, els joanescs, amb qui massa sovint se’l confon i, fins i tot, jutja erròniament.

Prologat per Mercè Gambús, experimentada historiadora de l’art de la Universitat de les Illes Balears, qui ve a resumir l’esperit de l’obra: “El professor Ferrer Orts ha adoptat en aquest llibre l’actitud alliberadora del savi que defuig els convencionalismes protectors. Divulgació sense limitacions, i en efecte, transferència del coneixement amb una escriptura creativa que comunica un calidoscopi de continguts, on València es converteix en protagonista en nom de la cultura mediterrània i europea d’una època que llegim en el seu temps i des del nostre temps. Un plaer la seva lectura”; el llibre (de 130 pàgines) consta d’una introducció d’Albert Ferrer, en què deixa clar el seu propòsit: “Dinou aportacions que comencen en les acaballes del segle XIV, quan el reialme es consolidà dintre de la Corona d’Aragó i alguns dels seus protagonistes, com Bonifaci Ferrer, adquiriren dimensions internacionals, convertint-se progressivament en un pol d’atracció primmirat per a les arts i els seus actors, abans inclús que l’Humanisme assolira els seus fruits més madurs a l’ombra de l’Estudi General i de la noblesa local. Quelcom que tingué com a punt d’inflexió l’eclosió de les Germanies, una mena de frontissa entre sengles etapes brillants des del punt de vista artístic: la de la lenta conformació d’un nou llenguatge importat i la seua assimilació i creació d’un altre de propi, amb senya d’identitat força definida i d’àmplia volada que s’estendrà inclús en les primeres dècades del segle XVII (…) D’això versa el llibre que el lector té entre les mans, de veritables subtileses renaixentistes valencianes de què pot gaudir a colp d’ull, combinant textos breus i precisos, despullats d’aparat crític, amb il·lustracions adients seleccionades per a l’ocasió. Una mena de fotografia instantània de fàcil lectura apta per a tot tipus de públic que (…) el convide a viatjar en el temps i comprendre algunes de les claus d’aquella realitat llunyana sempre present. Un itinerari farcit de sorpreses per a poder comprendre aqueixa etapa d’esplendor cultural atresorada en edificis com la Seu i, també, museus com el de Belles Arts de València (…)”.

Tot seguit, a manera de capítols dividits en 3 grans blocs (Ante quem, Post quem i Epilogus) s’obrin al lector temàtiques com les referides a Bonifaci Ferrer i el retaule que encomanà quan ingressà a Portaceli, la València florentina, l’ambaixador Vic, l’humanisme i el renaixement valencians, la pintura valenciana del Cinc-cents, les Germanies, el rol del marqués del Cenete, la capella reial del convent de Sant Doménec, el retaule del convent de Sant Onofre a Museros, els inicis de Joan de Joanes, la seua excel·lència, el seu improbable viatge a Itàlia, la seua qualitat com a retratista, l’execució del ‘Baptisme de Crist’ per a la catedral de València i el seu possible origen com a retaule, l’extraordinària col·lecció de pintures de Mencía de Mendoza al Real de València i la presència d’obres d’El Bosco en la mateixa. Finalitzant amb dos capítols deliciosos dedicats a la intrahistòria dels museus valencians com al més significat de tots, el de Belles Arts de València.

La conclusió a què Ferrer arriba després d’aquest repàs actualitzat a un segle de pintura local és plenament fidel al seu propòsit inicial: “ (…) la proposta de l’autor ha estat proporcionar una lectura àgil i il·lustrada ad hoc d’un període concret de la Història de l’Art en clau valenciana. Un traçat que té entitat pròpia capítol a capítol i disposa d’un clar fil argumental de principi a fi. Una visió particular del renaixement casolà, recolzada en la major dels casos en estudis propis i aliens o en altres que estan en fase de maduració encara inèdits”, que fa de la transferència de coneixements a la societat el seu objectiu prioritari, com a universitari que és. Tanca el llibre una bibliografia seleccionada accessible a qualsevol que desitge aprofundir en aquesta etapa tan esplendorosa com farcida de clars i obscurs.

Com no podia ser d’una altra manera, El Meridiano L’Horta ha cooperat en l’edició, atès que gran part dels textos foren publicats en la nostra web i, ocasionalment també, en l’edició en paper que la complementa periòdicament. Per a nosaltres és un goig poder contribuir a divulgar les investigacions d’Albert Ferrer, a banda de molts altres escrits d’opinió.

Qualsevol interessat en la seua adquisició, a banda de les presentacions previstes per a després de l’estiu, pot adreçar-se a: ulleye@ulleye.com