Paiporta obri el període de consulta ciutadana de la nova ordenança de mobilitat

La Regidoria d’Urbanisme, Medi Ambient i Sostenibilitat de Paiporta es troba en el tram final de cara a l’aprovació de la nova ordenança de mobilitat. Després de mesos de treball, la norma entra en el període de consulta a la ciutadania, que pot conéixer el contingut i fer aportacions en el portal de participació ciutadana. Aquelles persones interessades en suggerir modificacions tenen fins al 21 de novembre per a fer-les arribar a l’Ajuntament.
Entre els aspectes més destacables d’aquesta nova ordenança de mobilitat hi ha l’establiment de Paiporta com a ciutat 30, és a dir, que la velocitat màxima per a tot tipus de vehicles serà de 30 quilòmetres per hora a totes les vies i carrers. Aquesta mesura s’adopta amb l’objectiu de reduir la contaminació i per a guanyar en seguretat vial, evitar accidents i facilitar els desplaçaments a peu.
D’altra banda, la nova ordenança regula la circulació de vehicles de mobilitat personal, cas dels patinets, que no estaven contemplats en l’anterior normativa i que actualment s’han estés de manera massiva. En aquest sentit, hi ha diferents preceptes que cal complir en funció de la potència del dispositiu i quant a les vies per les quals poden circular o l’obligatorietat de fer ús del casc.
La nova ordenança de mobilitat de Paiporta persegueix un objectiu fonamental, alineat amb el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), aprovat al 2017, i que guia totes les actuacions de l’Ajuntament en aquest àmbit: incrementar els desplaçaments a peu, en bicicleta o en qualsevol mitjà de transport d’emissions zero o mínimes, per a aconseguir una ciutat més neta i combatre el canvi climàtic.
En definitiva, es tracta d’una norma que segueix el paradigma de la mobilitat tranquila i a mida del vianant, i no a la de la velocitat de les màquines. Una mobilitat diversa que comença des de l’eixida de la porta de casa, i que ha d’estar acompasada amb les directrius nacionals i europees de reducció d’emissions i d’afavorir la sostenibilitat i la sociabilitat.
La norma trenca la subordinació del o la vianant al vehicle privat, i assumeix el repte d’articular accions per a harmonitzar els diferents usos de les vies i els espais urbans, incloent-hi les personesque es desplacen a peu i la circulació de vehicles diversos, i no la preponderància del vehicle privat a motor de combustible fòssil, protagonista de totes les polítiques de mobilitat dels últims 50 anys.
L’alcaldessa de Paiporta, Isabel Martín, ha afirmat que «la nova ordenança de mobilitat és el fruit de molts mesos de treball i d’una idea encetada al 2015, com és la conversió de Paiporta en una localitat on siga més fàcil desplaçar-se a peu o amb mitjans sostenibles, on els carrers siguen primer per a les persones i després per als vehicles, perquè és una de les formes més importants en què podem incidir en la lluita contra l’escalfament global».
El regidor d’Urbanisme, Medi Ambient i Sostenibilitat, Pep Val, ha afegit que «és el moment que la ciutadania ha de dir la seua i fer aportacions que segur que enriquiran una norma tan trascendental com la que ha de regir la manera en què ens movem pel nostre poble en els pròxims anys», i ha animat a les paiportines i paiportins a que «milloren amb nosaltres aquest text».
Les aportacions es poden realitzar al web de participació ciutadana fins al 21 de novembre.