El Govern ressuscita el projecte de connexió del Poyo amb el Túria per a reduir la seua perillositat a l’Horta Sud

T.L.
La proposta del pla estatal de recuperació i millores enfront d’inundacions, sotmesa recentment pel Govern a consulta pública, torna a posar en la palestra l’antic projecte de la connexió del barranc de Poyo amb el nou llit del Túria, una obra que qualifica de “fonamental per a reduir significativament la perillositat i el risc en les poblacions més afectades de l’Horta Sud”. Així mateix, contempla l’augment de la capacitat del llit del barranc al seu pas per Paiporta, Catarroja i Massanassa, així com en el seu trajecte per la marjal fins a desembocar en l’Albufera.

Esta connexió, denominada ‘via verda’, es preveu que arranque en un punt intermedi entre Picanya i Paiporta, a partir del lloc on la capacitat del llit del barranc de Poyo comença a reduir-se considerablement. Cal tindre en compte que esta reducció progressiva del llit amb efecte embut és la que va motivar en el seu moment l’elaboració d’este projecte, amb l’objectiu, tal com s’assenyala en la proposta, de derivar al nou llit del Túria “l’excés d’aigua que no era capaç d’admetre la canalització del Poyo existent aigües avall de Paiporta, que té una capacitat una miqueta inferior a 800 m³/s”.

 

Revisió i modificació

No obstant això, este projecte haurà de revisar-se i modificar-se, perquè estava realitzat amb una previsió molt inferior al ‘tsunami’ que es va produir el 29-O. En la proposta ministerial s’assenyala que “els estudis previs d’esta via verda contemplaven un rang de nivells d’aigua que anava des de 550 m³/s fins a 1.200 m³/s, variant la capacitat en funció de si anava o no acompanyada amb altres actuacions de laminació en la conca”.

 

Així mateix, s’agrega que, “atés que la crescuda actual ha sobrepassat àmpliament els nivells de disseny adoptats, és aconsellable estudiar una solució que siga compatible amb els nivells que circulen pel riu Túria en el nou llit, no incremente significativament el risc actual en el seu marge esquerre i reduïsca la perillositat i el risc a l’Horta Sud”. Al respecte cal assenyalar que també es contempla l’ampliació de la capacitat del nou llit del Túria.

Adequació i canalització

D’altra banda, la proposta contempla així mateix l’increment de la capacitat del barranc de Poyo des de Picanya fins a la V-31 o Pista de Silla, al seu pas per Paiporta, Catarroja i Massanassa, mitjançant la seua adequació i canalització, així com del trajecte que discorre per la marjal fins a desembocar en l’Albufera, mentres que en este últim tram es planteja a més la reducció de l’altura i la reculada de les ribes al llarg del barranc.

En el document s’assenyala que “la capacitat del llit de la rambla de Poyo va decreixent des de Picanya fins al seu encreuament amb l’autovia V-31 (Pista de Silla)”. I això es detalla indicant que, “sense tindre en compte l’efecte dels ponts existents o en fase de reconstrucció, la capacitat del llit varia segons els estudis preliminars realitzats: A Picanya, entre 2.000 m³/s -sense desbordaments- i 2.500 m³/s -desbordaments en els dos màrgens-. A Paiporta, entre 1.000 m³/s -només desbordaments en tram pel costat del poliesportiu i piscina- i 1.700 m³/s -inicie dels desbordaments en el tram mitjà al seu pas per Paiporta-. I a Catarroja, entre 700 m³/s -inicie dels desbordaments en el canvi de secció de la canalització- i 800 m³/s -desbordament massiu en el canvi de secció i en la zona baixa del polígon industrial-.

 

Pel que respecta al tram que travessa Picanya, només s’indica que “ha de contemplar-se l’adequació de les seccions del llit al seu pas pel nucli urbà, per a tractar de reduir els danys que s’han produït, especialment en les vivendes més pròximes al llit”.