Compromís critica el retard i la improvisació en la posada en marxa de les línies València-nord de Metrobús

Les línies 110, 111 i 119N d’autobús metropolità, Metrobús, que transcorren cap al nord de la ciutat de València finalment ja s’han posat en marxa després d’un any des de l’adjudicació. Compromís per Meliana no només critica el retard en la seua posada en funcionament sinó també que ho haja fet amb la provisionalitat que presenta, ja que en tot aquest temps no s’ha instal·lat el mobiliari propi i necessari per al bon funcionament, com ara les marquesines, els tòtems dinàmics amb la informació necessària o la senyalització específica. Tot i que el contracte d’aquest mobiliari fou adjudicat definitivament a final del 2022.

Finalment, ja estan en funcionament les línies d’autobús metropolità, Metrobús, que transcorren des de València cap a Sagunt pel nord de l’àrea metropolitana. Concretament, i pel que afecten Meliana, les línies 110, 111 i 119N, que transiten per la CV-300. Respecte de la posada en marxa del servei, des de Compromís per Meliana, el regidor Xavi Martín ha manifestat: “Ens felicitem que els ciutadans i les ciutadanes dels pobles del nord de València, i especialment els melianers i les melianeres, disposem per fi d’un servei d’autobusos que ens connecte amb els pobles de la nostra zona i, especialment, amb València, Puçol i Sagunt”.

Tot i això, l’edil critica la falta de diligència en la posada en marxa del servei per part del Consell del Partit Popular. Com explica: “Fa un any que la línia ja està adjudicada. Primer van anunciar que la posada en funcionament es retardaria fins a final del 2024, però no ha sigut una realitat fins a maig d’enguany i, a més, amb una imatge de precarietat poc seriosa per a un servei bàsic en la mobilitat ciutadana”. De fet, la línia estava adjudicada de manera definitiva a mitjan de l’any passat.

La precarietat en la posada en marxa és ben manifesta en la mesura que s’ha iniciat el servei sense que estiga instal·lat el mobiliari propi d’una línia plenament en funcionament. Així, com diu el regidor: “No hi ha les marquesines d’espera, els tòtems informatius o la senyalització específica que comporta un servei d’autobusos, com sí que veiem en el mateix itinerari, per exemple, pel que fa a la línia 16 de l’EMT, l’Empresa Municipal de Transports de València”. Ara mateix, la informació del recorregut de les línies i dels horaris penja en fulls plastificats dels pals de l’enllumenat públic. L’adjudicació d’aquest mobiliari, per a les diferents línies, fou iniciada pel Govern del Botànic en la legislatura anterior i es troba formalitzada des de final del 2022.

Cal recordar que aquest servei metropolità de transport en autobús ve a substituir, ampliar i millorar, les línies que existien a la zona des de la dècada dels 70 del segle passat. Línies amb concessions molt llargues, que havien quedat totalment obsoletes i que, en molts casos, ja no prestaven el servei. Amb aquest finalitat, incideix el representant valencianista: “El Govern del Botànic feu un treball d’estudi detallat per tal d’ajustar les diferents línies i serveis, en què va participar l’Ajuntament de Meliana, i donar una resposta conjunta a les necessitats de mobilitat de la ciutadania i de connexió dels nostres pobles i ciutats. Una mobilitat que es concep en xarxa amb altres serveis de transport públic com ara les xarxes de Metrovalència i Rodalies o les línies de l’EMT. En aquest sentit, Meliana recupera un servei de transport millorat”. Un pas important en aquesta línia fou la creació el 2016 de l’Autoritat de Transport Metropolità de València (ATMV) només arribar el Govern del Botànic a la Generalitat.

Finalment, Martí reclama al govern del Partit Popular que dote les noves línies amb el mobiliari necessari, com més prompte millor, per a prestar el servei com cal i no allargar en el temps la precarietat que ara pateixen, entre altres, els melianers i les melianeres.