Un pla contra inundacions boicotejat amb burocràcia

El Govern va demorar els projectes de connexió dels barrancs de Poio i La Saleta amb el nou llit del Túria condicionant-los a estudis previs de “cost-benefici, viabilitat i priorització”

T. L.
Els projectes de millores en les infraestructures per a minimitzar els danys per inundacions a la comarca de l’Horta Sud venen des de lluny, però el menys antic, encara que, així i tot, data de 2006, és el denominat Adequació Ambiental i Drenatge de la Conca del Poio vessant a l’Albufera, elaborat per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, organisme dependent del Govern central. I dins d’este projecte, es trobaven previstes dos mesures molt importants, la connexió dels barrancs de Poio i La Saleta amb el nou llit del Túria, incloses al mateix temps en l’anomenat Pla de Gestió del Risc d’Inundació (PGRI) corresponent al període 2015-2021. El 10 de maig de 2021 estes mesures encara estaven pendents «d’un estudi de cost-benefici, viabilitat i priorització”, del qual, segons el Govern, “havien de ser objecte amb caràcter previ”, i a més, no va ser fins prop de dos anys després, el 14 de febrer de 2023, quan es va anunciar que s’havia iniciat la simple redacció dels dos projectes.

Es dona la cridanera circumstància que el Govern, en 2021, encara que assenyalava que no eren “definitius els resultats del citat estudie cost-benefici”, reconeixia, no obstant això, que “sí que es mostra que les dos actuacions són viables des del punt de vista econòmic, social i ambiental” i, per això, procedia “a impulsar la redacció de dos projectes que es corresponen amb les actuacions estudiades”. Així i tot, eixa redacció no va anunciar que s’estava realitzant fins prop de dos anys després.

Estos tràmits burocràtics, allargats a més en el temps i sumats a la demora que ve patint durant molts anys tot el procés, no han fet més que constituir un boicot a un pla contra inundacions la necessitat i la prioritat del qual eren més que evidents sense haver de dependre de cap estudi, la qual cosa ha quedat tràgicament i lamentablement demostrat amb l’ocorregut. I això es pot comprovar en les respostes del Govern en les dates indicades a preguntes del qual fora senador, a proposta de les Corts Valencianes, del Grup Parlamentari Esquerra Confederal (en representació de Compromís), el castellonenc Carles Mulet, qui es va interessar dos vegades per l’assumpte.

Connexió amb el nou llit del Túria

En el cas del barranc de Poio, el projecte de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer consistix en una “via verda” de connexió del barranc amb el nou llit del riu Túria, en el tram que discorre pel terme municipal de Quart de Poblet, i l’adequació del seu llit entre l’aqüeducte Xúquer-Túria i Paiporta, “amb l’objectiu d’augmentar la capacitat hidràulica del barranc i d’esta manera minimitzar el risc d’inundacions”. A més, s’indica que esta mesura “s’integra amb una altra actuació en el barranc per a protegir diversos municipis enfront d’avingudes amb període de retorn T=500 anys”.

La “via verda” és per a “derivar l’excés de cabal al nou llit del riu Túria. Atés que el tram aigües avall de Paiporta ha sigut condicionat per a un cabal màxim de 800 m³/s i el cabal estimat per a T=500 anys és de 1.500 m³/s, a fi d’evitar inundacions en este tram, és necessari alleujar l’excés cap al riu Túria (700 m³/s).

La longitud d’esta nova conducció és de 2.270 metres”. La licitació per a la redacció d’este projecte estava prevista per a març de 2021, amb un pressupost de 184.156,01 euros, mentres que les obres, encara sense executar, suposaven una inversió estimada de 35 milions d’euros.

banda, les obres complementàries en el barranc de Poio, en el tram entre l’aqüeducte Xúquer-Túria i Paiporta, estan previstes al llarg de 8.080 metres, amb “treballs d’estabilització de talussos, consolidació de caixers, adequació dels dispositius de lliurament dels col·lectors de pluvials vessants, eliminació d’enderrocs i adequació d’obres de pas, entre altres”.

Aldaia i Quart de Poblet

I en el cas del barranc de La Saleta, el projecte contempla el seu condicionament en el tram Aldaia-Nou llit del Túria, mitjançant la seua connexió també mitjançant una “via verda”, així com “amb una conducció de derivació i de drenatge al seu pas per Aldaia i Quart de Poblet”. Esta conducció és perquè “derive part dels cabals del barranc pel nord d’Aldaia”. Per a això, “a l’inici de la zona urbana es dissenya una conducció tancada de 3.420 metres de longitud, per a cabal màxim de 80 m³/s que, juntament amb els 15 m³/s que es poden derivar pel ‘cunetón’ de la CV- 33 (ja executat), donen els 95 m³/s que podria aportar la Saleta”. La redacció d’este projecte es va licitar ja el maig de 2021, amb un pressupost de 147.834,53 euros, però les obres, amb una inversió estimada de 26 milions d’euros, estan per executar.