Una metodologia per a avaluar danys en els cotxes per una inundació a Alfafar i Massanassa va ser publicada en 2021

L’article denominat ‘Avaluació del risc d’inestabilitat dels vehicles a causa de les inundacions’, en el qual s’exposa el desenrotllament «d’una metodologia per a estimar el risc d’inestabilitat en funció de les característiques de les inundacions i la flota de vehicles situada en àrees potencials propenses”, l’aplicació de la qual es va basar “en les localitats d’Alfafar i Massanassa que estan en l’àrea d’inundació del barranc de Poyo”, va ser publicat en 2021 en una revista especialitzada, uns tres anys abans de la ‘barrancà’ del 29-O que va afectar, entre altres, precisament a estes dos poblacions.

Este estudi es basa en el fet que “per a gestionar adequadament les inundacions, és necessari determinar el risc d’inestabilitat al qual estan subjectes els vehicles en zones propenses”, perquè “les inundacions poden desestabilitzar els vehicles que, al mateix temps, podrien exacerbar els efectes negatius quan els vehicles són arrossegats pels fluxos i conduir a pèrdues econòmiques i morts”, segons expliquen els seus autors, Ricardo A. Bocanegra i Félix Francés. Tal risc, assenyalen els investigadors, “està determinat per la integral estadística del perill d’inestabilitat i la vulnerabilitat dels vehicles”.

En concret, “el perill d’inestabilitat es va establir per una funció d’estabilitat dels automòbils parcialment submergits i la freqüència d’inundació, mentres que la vulnerabilitat es va calcular combinant la susceptibilitat i l’exposició dels automòbils”. Així s’especifica en l’estudi, una de les conclusions de la qual sobre l’àrea analitzada és que “el risc d’inestabilitat ‘anualitzat’ a causa de les inundacions podria ser relativament alt en la majoria dels carrers i carreteres, amb valors que aconseguixen l’orde de 8,4 vehicles en risc per hectàrea/any”.

Àrees segures i risc

En l’article s’exposen com a exemples inundacions ocorregudes en diversos països i diferents anys, algunes també a Espanya, en les quals es van produir danys i morts relacionats amb els efectes de les riuades en els vehicles, assenyalant al respecte que, “perquè la gestió siga adequada, és necessari identificar àrees segures i el risc al qual diferents tipus de vehicles estan exposats durant les inundacions”.

Picanya

També s’indiquen altres estudis realitzats sobre el risc «d’inestabilitat dels vehicles”, assenyalant que “la majoria s’han centrat a determinar el perill o la vulnerabilitat de les carreteres a causa de les inundacions utilitzant les característiques de les conques i les xarxes de carreteres”, així com alguns que han usat “mapes de risc” o “mètodes estadístics”. Així mateix, es fa referència a dos, fets en els anys 2016 i 2017, “dels pocs estudis que han intentat avaluar realment el risc d’inundació”. En contrapartida, es ressalta que “la present investigació presenta una nova metodologia que determina el risc d’inestabilitat de vehicles en les zones urbanes, a conseqüència del desbordament de rius, amb una base estadística formal per a permetre establir el nombre de vehicles de risc per any”.

Amb esta nova metodologia, “en general, el risc es determina mitjançant la integració de perills i vulnerabilitats, i s’establix mitjançant la combinació d’exposició i susceptibilitat”. En concret, «el perill correspon a la probabilitat que el vehicle siga arrossegat o acabe surant, l’exposició s’establix pels tipus i la densitat dels vehicles en un punt donat del territori situat en àrees propenses a inundacions, i la susceptibilitat està determinada per la capacitat o incapacitat del vehicle de mantindres estable”, i tot això s’establix amb una sèrie de fórmules matemàtiques.

Classificació de vehicles

L’estudi, finançat pel Departament Administratiu de Ciència, Tecnologia i Innovació de Colòmbia i el Ministeri de Ciència i Innovació d’Espanya, a través del projecte d’investigació TETISCHANGE, inclou la classificació dels vehicles de l’àrea estudiada en funció de la seua grandària: els més xicotets, que representen el 26% del total; els compactes, amb el 32%, els SUV xicotets, amb el 15%, i els SUV mitjans i vehicles més grans, amb un 27%., segons les dades publicades en 2018 per l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC).

D’altra banda, les dades de risc d’inundació utilitzades en el treball van ser proporcionades per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, “que va emprar el model Infoworks 2D per a calcular els nivells i velocitats de flux en l’àrea inundada”, També es van utilitzar els mapes de risc d’inundació corresponents a períodes de retorn de 10, 25, 50, 100 i 500 anys.