La Mancomunitat de l’Horta Sud llança una campanya per evitar estafes i incompliments en reparacions i assegurances després de la DANA
La Mancomunitat de l’Horta Sud, el Comissionat del Govern per a la Reconstrucció i la Unió de Consumidors de València han llançat una campanya a través de totes les oficines de consum municipals de la comarca amb l’objectiu d’evitar les estafes i incompliments en les contractacions que particulars i negocis estan realitzant per la DANA.
En aquesta campanya, que es posa en marxa a través del Pacte Territorial per l’Ocupació de l’Horta Sud, s’ofereixen consells a la ciutadania i els negocis sobre pràctiques que han de seguir i altres que han d’evitar. Les recomanacions s’estructuren en tres apartats: indemnitzacions d’assegurances i consorci, reparacions en habitatges i compra o reparació de vehicles.
Aquestes temàtiques s’han triat després d’estudiar les queixes o reclamacions que s’han estat arreplegant en el servei d’OMIC comarcal de la Mancomunitat (OCIC), que gestiona la Va unir del Consumidors de València, així com aquelles transmeses a les Agències de Desenvolupament Local dels ajuntaments i les formulades per les associacions de víctimes, CLERs o entitats veïnals al Comissionat.
“La OCIC ha fet una gran faena atenent un volum de consultes i reclamacions que ha duplicat les xifres de l’any anterior, a causa de la DANA. El servei es presta de manera mancomunada en huit municipis però el seu equip està a la disposició de la resta d’ajuntaments per a atendre dubtes del personal tècnic en aquesta campanya”, explica el president de la Mancomunitat, José F. Cabanes.
Per part seua, el secretari del Comissionat per a la Reconstrucció, Roger Llanes, ha agraït que la Mancomunitat haja preparat la campanya “fent-se eco de totes les queixes que hem estat rebent des de fa mesos” i el suport que es prestarà tant a la ciutadania com als negocis en els problemes que els ha generat la contractació d’uns certs serveis.
La DANA dispara les queixes
La campanya s’ha llançat aquest dijous, després d’una reunió tècnica amb els equips de les OMIC i de les ADL dels ajuntaments. En els pròxims dies, aquests serveis disposaran de cartells i fullets.
En la reunió, el coordinador de la OCIC i secretari de Unió de Consumidors, Francisco Rodríguez, al costat de la responsable de Comunicació, Lucía Peris, han presentat l’informe d’actuacions en la xarxa d’oficines des de novembre de 2024 fins a setembre de 2025. La OCIC presta servei a Aldaia, Alfafar, Benetússer, Beniparrell, Massanassa, Picanya, Picassent i Sedaví, mentre que Catarroja i Paiporta s’incorporaran en 2026.
En els vuit municipis inicials, s’han tramitat 612 reclamacions entre novembre de 2024 i setembre de 2025, la qual cosa suposa duplicar les de l’any anterior. Del total, 434 estaven motivades per la DANA, la qual cosa suposa el 71%, i 178 són generals.
Per temàtiques, les reclamacions tramitades relacionades amb les assegurances han sigut 97 mentre que les que han de veure amb el Consorci Estatal de Compensació d’Assegurances han sigut altres 74. Les reclamacions per vehicles són 78 i les vinculades a reparacions en habitatges o negocis són 63. La resta són temàtiques variades.
Respecte a la distribució de localitats, Aldaia lidera el nombre de reclamacions (d’acord amb el nivell de danys i el volum de població), seguida d’Alfafar, Benetússer o Massanassa.
El cas especial dels vehicles
Durant l’exposició, Francisco Rodríguez ha incidit en les reclamacions per les reparacions i per la compra de vehicles (tant nous com de segona mà). “Es va produir un augment de demanda en un moment d’oferta insuficient pel que moltes persones van haver de recórrer a cotxes de segona mà, comprats fins i tot fora de la Comunitat Valenciana i amb menys garanties”, ha afegit. També es van realitzar operacions de compravenda entre particulars, que no entren en el servei d’arbitratge de consum sinó que les persones afectades han d’utilitzar la via judicial.

