Consum reduïx 1.590 tones de plàstic verge en 2020

Consum va reduir 1.590 tones de plàstic verge en 2020, gràcies a la reducció del gramatge dels seus envasos de marca pròpia i a la substitució per altres materials reciclats o compostables.

La Cooperativa ha calculat en 2020 la seua petjada plàstica, una eina pròpia per a calcular la quantitat de plàstic present en els envasos primaris dels productes de marca pròpia, incloent l’envàs dels productes frescos. La dada del seu primer mesurament ha sigut de 12.492 tones de plàstic.

Igual que la petjada de carboni, que permet identificar on es produïxen les majors emissions de CO₂, esta metodologia permet identificar els envasos que generen més quantitat de plàstic, per a impulsar mesures de reducció i, a partir de les dades, mesurar els progressos aconseguits amb el temps.

Substitució de bosses i ecodisseny
El canvi de les bosses portacompra amb més del 70% de material reciclat, així com la substitució en 2020 de les bosses de plàstic de les seccions de frescos per altres de fabricades amb materials compostables, ha permés a Consum reduir 1.293 tones de plàstic verge.

La Cooperativa també ha apostat per l’ecodisseny per als envasos de la seua marca pròpia, de manera que ara són més reciclables, canviant materials i reduint, a més, la quantitat de plàstics i altres materials verges per a elaborar-los. Concretament, en 2020 s’ha aconseguit reduir prop de 300 tones de plàstic verge en estos envasos de marca Consum.

Entre els productes que més han disminuït la quantitat de plàstic hi ha els sucs refrigerats de marca Consum, amb una reducció de 27,6 tones de plàstic, així com la nova gamma de rentavaixella, en format bossa amb dosificador (doypack), que estalvia un 70% de plàstic respecte d’una botella convencional. A més, la botella de llet solar Kyrey ha sigut ecodissenyada per a incloure-hi materials 100% reciclats i reciclables.

Actualment, l’11% dels plàstics de marca pròpia ja és d’origen reciclat o elaborat amb bioplàstics. A diferència del plàstic verge, el plàstic reciclat prové de materials usats, i així se’ls dona una nova vida en línia amb els principis de l’economia circular. Per la seua banda, el bioplàstic prové de fonts renovables naturals.

Consum també està revisant els seus materials de comunicació per a fer-los més sostenibles. De fet, en 2020 s’ha substituït el plàstic de l’embolcall dels xecs regal i de la revista Entrenosotros que s’envia als socis clients per paper FSC certificat de boscos sostenibles.

De cara a 2021, Consum continuarà desenvolupant l’abast de la seua petjada plàstica per a continuar impulsant noves mesures que suposen una reducció significativa en l’ús d’este material, dins del Pla de Reducció de Materials i Envasos, en línia amb el seu compromís amb el Pacte Verd Europeu.

Dins d’esta estratègia de reducció de l’impacte ambiental, Consum ha renovat el segell “Reduïsc” del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITERD) per la disminució acumulada total d’un 86,6% de la seua petjada de carboni des de 2015, any base per al càlcul. La Cooperativa va ser la primera empresa de la distribució alimentària d’Espanya a aconseguir este distintiu, que acredita la seua sostenibilitat ambiental, i que se suma al segell “Calcule” que Consum ja té des de fa cinc anys.