Educació impulsa un projecte pilot per tal de desplegar plans d’acció comunitària en els tres centres educatius del barri de la Coma

La Conselleria d’Educació impulsa un projecte pilot per tal de desplegar plans d’acció comunitària en 17 centres educatius situats en entorns desfavorits. La directora general d’Inclusió Educativa de la Conselleria, Raquel Andrés, i el regidor d’Educació de l’Ajuntament de Castelló de la Plana, Francesc Mezquita, han visitat el projecte pilot a les comunitats educatives de dos centres educatius de la capital de la Plana Alta que participen en el programa: el CEIP Illes Columbretes i el CEIP Guitarrista Tárrega.

 

L’objectiu d’aquesta iniciativa és mobilitzar recursos i coordinar els agents educatius i socials implicats: des de les diferents administracions públiques a les associacions veïnals i ONG, per a aconseguir una educació inclusiva que no deixe cap alumne enrere.

 

A les comarques de Castelló són quatre els centres pilot. A més dels dos que s’han visitat hui, estan també el CEIP Lo Campanar d’Alcalà de Xivert i el CEIP Lleonard Mingarro de la Vall d’Uixó.

 

A les comarques de València s’han implicat en el programa huit centres de tres municipis: els tres centres educatius del barri de la Coma de Paterna, els CEIP Antonio Ferrandis i La Coma, a més de la secció de l’IES Peset Aleixandre; el CEIP Nuestra Señora del Amparo del Real de Gandia, i quatre centres de la ciutat de València: CEIP Ausiàs March, CEIP Ballester Fandos, CEIP Miguel Hernández i l’IES Orriols.

 

 

 

En el cas de les comarques d’Alacant, hi participen cinc centres: el CEIP Isla de Tabarca d’Alacant, el CEIP Virgen de la Salud d’Elda, el CEIP Francisco Giner de los Ríos d’Elx, i els CEIP Los Dolses i Playas d’Orihuela, els dos de la capital del Baix Segura.

 

Crear sinergies per a avançar en la reducció de les desigualtats

 

La directora general d’Inclusió Educativa, Raquel Andrés, explica que a través dels plans d’acció comunitària «afrontem el repte d’implicar tota la societat en l’educació de l’alumnat que viu en els entorns més vulnerables i desfavorits, perquè només mobilitzant tots els agents socials i treballant de manera conjunta i coordinada des dels centres educatius, els serveis socials i sanitaris, els cossos i les forces de seguretat, els serveis esportius i juvenils, i les entitats associatives podrem crear les sinergies necessàries per a avançar en la reducció de les desigualtats».

 

«Des del departament de la consellera Raquel Tamarit, impulsem en els entorns més vulnerables accions comunitàries, que potencien una relació recíproca, de corresponsabilitat, entre els centres educatius i el seus entorns», ha detallat la directora general, i hi ha afegit: «Per això, la suma d’institucions implicades és la clau i que, en el cas de Castelló, comptem amb la implicació total de la Regidoria d’Educació és magnífic».

 

Per la seua banda, el regidor d’Educació de Castelló de la Plana, Francesc Mezquita, ha comentat que «l’assignatura pendent més potent de l’educació és evitar l’exclusió d’àmplies zones de la ciutat i els plans d’acció comunitària són una eina important per a generar sinergies, que des de la Regidoria ja estem impulsant».

 

Algunes de les finalitats que persegueixen aquestes accions comunitàries són, segons explica Raquel Andrés, «establir vies de coresponsabilitat efectiva entre família i centre educatiu, fer un acompanyament adequat de l’alumnat i les seues famílies per tot el sistema educatiu, en especial en les transicions entre centres o etapes, generar xarxes de col·laboració entre agents institucionals amb capacitat d’influència sobre els entorns que es volen treballar i facilitar una coherència educativa entre escola-família-entorn, ja que l’educació és cosa de totes i tots».

 

Aquest programa pilot estarà supervisat per un equip d’investigació de la Universitat de València amb l’objectiu de publicar un document amb les millors pràctiques comunitàries establides.